Perjalanan Sam Untuk Membeli Bomag

Peta Essex dan sekitarnya apabila Sam pergi untuk melihat kren.

Saya pergi pertama ke Essex untuk melihat kren - bermalam di Luton. Saya kemudian pergi ke lapangan terbang pagi Rabu, selepas itu saya ditangguhkan hampir 2 jam yang bermaksud saya menghabiskan 4 jam di lapangan terbang. Baca buku dan mempunyai beberapa pint.

Tiba di Romania kira-kira pukul 7 malam waktu itu, mendapat teksi dari lapangan terbang dan telah masuk ke hotel pada pukul 8 malam. Mandi cepat dan keluar di bandar untuk makanan! Pergi ke Bar Ireland yang dipanggil O'Peters di tengah-tengah Bandar Lama Cluj - sangat meriah dengan banyak penduduk tempatan. Mencuba beberapa hidangan tempatan dan bertemu dengan beberapa orang Romania yang membawa saya ke beberapa bar lain. Mereka adalah orang yang sangat ramah dan mesra tetapi mereka tidak boleh minum sebanyak bahasa Inggeris!

Keesokan harinya

Bangun awal dan diatur untuk dikumpulkan oleh pembekal dari hotel. Ia seorang lelaki muda, mungkin sekitar 20 orang yang dipanggil Sorin. Dia bercakap Bahasa Inggeris dengan baik dan memberitahu saya tentang sejarah Romania dalam perjalanan untuk melihat mesin itu. Pemanduan mengambil kira-kira sejam dan pemandangan indah, banyak bukit-bukau bergulung, namun jalan-jalannya agak miskin dan bermakna perjalanan yang bergelora. Tidak banyak trafik dari segi kenderaan, walaupun kami telah menemui sejumlah kereta kuda yang ditarik!

Sebaik sahaja kami tiba, saya bertemu Valentin yang merupakan pemilik mesin itu - malangnya dia tidak berbahasa Inggeris. Selepas saya memeriksa mesin dan bersetuju dengan perjanjian itu, Valentin mencadangkan agar kita pergi untuk makan dan minum kopi bersama-sama. Saya jelas gembira untuk berbuat demikian dan menghargai sikap hangat dan perhotelan.

Dia membawa saya ke restoran Rumania tradisional di mana kakitangannya juga sangat ramah. Saya mencuba bir Romania, minuman keras tradisional Romania (Cognac jenis Brandy) serta Pork dan Chorizo ​​Stew dengan Polenta dan telur goreng. Makanannya sangat lazat dan saya katakan jauh lebih baik daripada masakan yang kami gunakan di rumah.

Kami bercakap panjang lebar mengenai banyak tempat yang indah yang ditawarkan oleh Romania, salah satunya adalah lombong garam Salina Turda. Valentin mencadangkan Sorin harus membawa saya untuk melihatnya sebelum saya kembali ke UK.

Kami pergi ke sana dan tanpa keraguan, ia adalah salah satu perkara yang paling hebat yang saya lihat - setanding dengan Grand Canyon! Seperti yang dapat anda lihat dalam video di atas, kami mengambil lif ke tahap tengah lombong - 13 tingkat ke bawah. Ia kemudiannya lagi 10 tingkat ke paras yang lebih rendah di mana terdapat sebuah tasik dengan bot-bot dayung yang tersedia untuk disewa. Tidak ada gunanya saya menerangkan apa yang saya lihat kerana hanya gambar dan video yang benar-benar boleh melakukan keadilan.

Selepas lombong garam Sorin menjatuhkan saya kembali ke hotel selepas itu saya naik teksi ke lapangan terbang. Sayangnya, perjalanan itu berakhir tetapi saya dapat mendapatkan rehat yang diperlukan dengan baik di rumah perjalanan pesawat! Saya telah menghabiskan masa kurang dari 24 jam di Romania namun berjaya dan melihat begitu banyak - saya merancang untuk kembali ke Cluj untuk perjalanan hujung minggu di beberapa peringkat. Setelah tiba di Luton sekitar pukul 7 malam, saya berjaya pulang ke rumah untuk jam 12.30 pagi dan kembali bekerja pada hari berikutnya yang cerah dan awal.